کد مطلب:321196 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

غیبت صغری یا کوچک
از زمان غیبت صغری كه سال 329 است چند خلیفه با حضرت تماس داشتند و دستورات آن حضرت را به مردم ابلاغ می كردند. البته امام چون پیشوای و امام و ولی عصر است مرتب
با مردم تماس داشت و دستورات شرعی را می داد - دلایل غیبت آن حضرت و علت العلل اصلی آن را در ابتدای كتاب آورده ایم كه به علت عناد دشمنان نمی توانست حاضر باشد خلفائی كه با حضرت تماس داشته اند 4 تا و بدین قرار بودند.

1- عثمان بن سعید. كه خدمتگزار حضرت علی النقی (ع) بود همچنین در خدمت امام حسن عسكری (ص) بود از 15 سالگی در خدمت امامان بودند پس از آن حضرت مورد اطمینان اهل تقوا بود دستورات دینی ولی عصر (ص) را به مردم می رساند. در بغداد مدفون و معروف است به شیخ خلائی.

2- فرزند همان خلیفه اول محمد بن عثمان سفیر شد و مرگ خود را می دانست و در تاریخ معین فوت نمود در سال 305 در بغداد در خیابان (باب الكوفه) در بازارچه آن جا مدفون است.

3- حسین بن روح كه معروف و در بحارالانوار مجلسی جلد چهاردهم تاریخ زندگی و داستانهای سفارت او مفصلا نوشته شده است 31 سال سفارت نمود در محله نوبختیه بغداد
مدفون است.

4- علی بن محمد سمری آخرین خلیفه است پس از او باب سفارت با امام مسدود شده است در سال 329 وفات كرده غیب صغری، با وفات او كه همان سال است خاتمه می یابد وارد غیبت كبری می شود (كبری) كه هنوز ادامه دارد.

(از سفیر سوم كتاب بحارالانوار مجلسی ذكر می نماید كه همه ساله در زمان حج حضرت قائم در مكه ظاهر می شود و همه مردم او را می بیند اما نمی شناسند اما روایاتی كه شده گاهی به خواب آدمهای خوب می آید با اشخاص كاملی كه درون دلشان و نیت شان پاك باشد به نظر آنها می آید فقط كسی ابراز نمی كند كه از حضرت قائم اطلاعی یافته یا او را دیده است چون در دین ما سر نگهداری را جزو اصول دین حساب كرده اند. از طرفی می ترسند مردم آنها را تكذیب كنند شما هم دلتان را پاك نگهدارید تا حضرت به نظرتان آید - مقداری عبادت و مقداری هم پاكی دل و خدمت به مردم لازم است.